انواع کارت اقامت ترکیه

اقامت در ترکیه یکی از اقداماتی است که افراد بین المللی بسیاری از جمله ایرانیان در پی دریافت اقامت یا شهروندی در ترکیه هستند. پیشتر در یک مقاله تفاوت شهروندی و اقامت در ترکیه را بطور کامل توضیح داده ایم. در این مقاله قرار است درباره انواع کارت اقامت ترکیه صحبت کنیم.

بدلیل آنکه اقامت ترکیه انواع متفاوتی دارد؛ کارت اقامت متفاوتی بسته به مدت زمان اقامت دارد. کارت اقامت ترکیه یا کارت کیملیک برای اقامت های کوتاه مدت و بلندمدت متفاوت می باشد.

3 kimlik kart

کیملیک یا کارت اقامت ترکیه چیست؟

کارت کیملیک یا کارت اقامت ترکیه همانند کارت ملی در ایران می باشد. کارت کیملیک مدرک مهم هویتی شما در ترکیه می باشد و نشانی بر تایید اقامت قانونی شما در ترکیه می باشد.

بر روی کارت کیملیک اطلاعاتی از جمله نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شهر محل اقامت، شماره سریال کارت، ملیت، نام پدر و مادر، تاریخ صدور و انقضا می باشد.

انواع کارت اقامت در ترکیه

5 مدل کارت اقامت در ترکیه داریم:

  1. کارت صورتی
  2. کارت دانشجویی
  3. کارت آبی
  4. کارت تورکوواز
  5. کارت پناهنده

کارت صورتی Pembe Kimlik

کارت اقامت صورتی

کارت کیملیک صورتی رایج ترین کارت اقامت در ترکیه می باشد. کارت صورتی به  افرادی که اقامت کوتاه مدت یکساله دارند؛ تعلق می گیرد. این کارت به کارت توریستی معروف می باشد.

اقامت یکساله یا اقامت توریستی ، اقامت با اجاره ملک در ترکیه می باشد. شرایط آن بطور کامل در مقاله اقامت در ترکیه توضیح داده شده است.

کارت دانشجویی Öğrenci Kimliği

کارت کیملیک دانشجویی برای دانشجویان صادر می شود. کارت اقامت دانشجویی از همان ابتدای ورود دانشجو به ترکیه به مدت زمان سال تحصیل آنها صادر می شود. بطور مثال مدت زمان تحصیل کارشناسی 4 ساله بوده و کارت اقامت دانشجویی به مدت زمان 4 سال صادر می شود.

دانشجویان در این حالت با استفاده از این نوع از کارت اقامت ترکیه امکان و حق استفاده از بیمه خدمات پزشکی ترکیه بطور رایگان را دارند.

**در صورتی که دانشجو مشروط شود، میزان غیبت آنها زیاد بوده یا نمرات آنها پایین باشد؛ بدلیل ارسال گزارش از دانشگاه به اداره مهاجرت، ممکن است اقامت دانشجو لغو شود.

دریافت سیم کارت ترکی در سریع ترین زمان!

کارت آبی Mavi Kimlik

آبی

کارت آبی یا کارت چالشما ایزین برای افرادی که اقدام به دریافت اقامت کاری در ترکیه کرده اند؛ صادر می شود. کارت کیملیک آبی بهترین نوع کارت اقامت ترکیه می باشد. همچنان مزایای بیمه بسیار عالی دارد. در این حالت می توانید از مزایای بیمه بازنشستگی نیز بهره ببرید.

کارت کیملیک یا کارت اقامت آبی سالانه توسط دستور کارفرما تمدید می شود. در صورتی که کارت آبی شخص به مدت 5 سال بطور منظم تمدید شود؛ شخص می تواند پاسپورت ترکیه دریافت کند.

کارت تورکواز Turkuaz kart

تورکوواز

کارت کیملیک تورکوزا جدیدترین نوع کارت اقامت ترکیه می باشد. این کارت به نخبگان یا مقام های باشگاهی، مدال آوران یا  افراد نامی در زمینه المپیادهای علمی داده می شود. این کارت نیز همانند کارت آبی مزایای بیمه ای بسیار خوبی دارد.

جهت دریافت این نوع از کارت اقامت ترکیه باید از طرف شرکت یا باشگاهی که در آنجا مشغول فعالیت هستید؛ اقدام کنید.

در صورتی که این کارت بمدت 3 سال تمدید شود؛ می توانید اقدام به دریافت پاسپورت ترکیه کنید.

کارت پناهنده Mülteci Kimliği

کارت کیملیک پناهنده ، مخصوص کسانی است که بدلایل سیاسی یا مذهبی از کشور خود گریخته و به ترکیه پناه آورده اند. افراد با این کارت می توانند در ترکیه بمانند؛ ولی اجازه تحصیل ندارند.

با این نوع از کارت اقامت ترکیه در صورت کار کردن در ترکیه نیز نمی توانند کارت آبی دریافت کنند.

مزایای کیملیک ترکیه:

1-بهره وری از خدمات بیمه درمانی

2- استفاده از خدمات اینترنت برای منزل و تلفن همراه

3-تردد آسان و بدون نگرانی در سطح شهر

4-دارا بودن مدارک هویتی و شناسایی

مدارک لازم برای دریافت کیملیک ترکیه

  • تکمیل فرم راندوو
  • اراه اصل و کپی پاسپورت
  • کپی نوتر شده آخرین مهر ورود به ترکیه
  • نوتر کردن اجاره نامه با حضور مالک
  • دریافت بیمه درمانی
  • دریافت کد مالیاتی (Vergi Numarası)
  • واریز حق خاک و هزینه صدور کیملیک
  • کپی سند منزل (تاپو) و نوماراتاژ
  • ۴ قطعه عکس ۶X۴
  • ارائه میزان موجودی خود در بانک ترکیه جهت ارائه تمکن مالی

مراحل گرفتن کیملیک ترکیه

مرحله 1: خرید بیمه درمانی ترکیه

پیش از هر کاری شما نیاز به خرید بیمه ی درمانی ترکیه دارید زیرا اطلاعات مربوطه برای پر کردن فرم راندوو الزامی است. هزینه ی بیمه درمانی یک ساله  متغیر و بستگی به سن افراد دارد است اما به طور کلی بین 100 تا 550 لیر میباشد و خرید آن نیز کار ساده ایست.

مرحله 2: پر کردن فرم راندوو یا درخواست کتبی کیملیک

 مرحله ی بعدی پر کردن فرم راندوو یا درخواست کتبی کیملیک است که روی سایت ثبت نام کیملیک ترکیه وجود دارد. تمامی فرم را پر کرده اما قسمت شغل را خالی بگذارید. البته پر کردن این قسمت برای کسانی که مجوز کار در ترکیه را دارند مجاز میباشد.

مرحله 3: دریافت کد مالیاتی از اداره ی ورگی یا مالیات

 حالا زمان آماده شدن برای مصاحبه ی حضوری است. اما پیش از آن باید به اداره ی ورگی یا مالیات برای دریافت کد مالیاتی مراجعه کنید چرا که هنگام مراجعه ی حضوری با استفاده از آن میتوانید پرداخت های دولتی از جمله حق خاک یا حتی هزینه ی کارت را انجام دهید. هزینه ی حق خاک ترکیه برای افراد بالای هجده سال هشتاد و برای افراد زیر هجده سال هفتاد دلار میباشد.

مرحله 4: پرداخت هزینه های مربوط به کیملیک کارت

 در این مرحله باید هزینه های مربوط به کیملیک کارت را پرداخت کرده و رسید آن ها را دریافت کنید. البته که هر روش اخذ اقامت هزینه ی منحصر به خود را دارد.

مرحله 5: مراجعه به اداره ی مهاجرت ترکیه با تمامی مدارک مورد نیاز
 مراجعه به اداره ی مهاجرت ترکیه با تمامی مدارک مورد نیاز برای اقامت الزامی است.

 در زمانی که به شما ایمیل شده، به اداره ی مهاجرت ترکیه با تمامی مدارک مورد نیاز مراجعه کنید.

 همچنین توصیه میشود گردش مالی خود را به همراه داشته باشید. تمکن مالی مورد نیاز برای سال 2024 حدود 100 هزار لیر میباشد.

مرحله 6: صبر برای صدور و ارسال کارت اقامت

حدود 10 تا 15 روز پس از درخواست اقامت وقت گرفتن مدارک و پس از آن حدود ده روز برای صادر و ارسال کارت نیاز است.

 چنان چه به هر دلیلی درخواست اقامت شما ریجکت شود یک نامه ی ترک خاک 10 روزه از اداره مهاجرت ترکیه دریافت میکنید 

سخن پایانی

در این مقاله درباره انواع کارت اقامت ترکیه یا کارت کیملیک ترکیه صحبت شده است. درباره اینکه کیملیک چیست؟ شرایط دریافت و مدارک مورد نیاز درباره کارت اقامت ترکیه صحبت کرده ایم. جهت اطلاعات بیشتر  می توانید با کارشناسان سی آی پی پوینت تماس بگیرید.

دریافت کارت کیملیک ترکیه بسته به نوع اقامت کوتاه مدت و بلند مدت روش های متفاوتی دارد. که در مقاله اقامت ترکیه می توانید مطالعه کنید.

مجوز کار به نوع کارت کیملیک بستگی دارد. اجازه کار در صورت دریافت اقامت توریستی ندارید. ولی در بقیه موارد و انواع آن باید درخواست جهت دریافت مجوز کار بدهید.

بازه سنی و انتخاب نوع بیمه درمانی بر قیمت کیملیک تاثیر گذار است. بطور کلی حدود ۳ تا ۴ هزار لیر به ازا دریافت کارت اقامت برای یکسال می‌باشد.

کارت اقامت یا کارت کیملیک یکساله صادر می شود. در صورت رعایت قوانین، هر سال باید پروسه دریافت اقامت را جهت تمدید طی کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این صفحه می‌خوانید
سیم کارت ترکیه

اینترنت بدون فیلتر در ایران

کردیت کارت بانکی

حساب بانکی بین المللی و دائمی

دبیت کارت بانکی

بدون نیاز به اقامت و سپرده‌گذاری

ثبت شرکت در ترکیه

سرمایه‌گذاری و دریافت شهروندی

شارژ حساب بانکی

بیمه شده و تضمینی

سیمکارت انگلیس

با پیش شماره 0044

افتتاح حساب دلاری

بدون نیاز به اقامت