تفاوت ویزا کارت و مستر کارت چیست؟

ویزا کارت و مستر کارت دو کردیت کارت شناخته شده بین‌المللی هستند که ممکن است یکسان به نظر برسند. اما در اصل تفاوت‌های زیادی بین آنها وجود دارد. قبل از بررسی تفاوت‌های ویزا و مستر کارت، بهتر است که با خدمات این شرکت‌ها بیشتر آشنا شوید. این کارت‌ها شبکه‌های پرداختی هستند که امکان انتقال پول به صورت الکترونیک بین بانک‌ها یا سایر مؤسسه‌های مالی و شرکت‌ها را فراهم می‌کنند. بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی می‌توانند از خدمات بانکی این شرکت‌ها جهت ارائه کردیت کارت، دبیت کارت و کارت‌های پری پید مانند گیفت کارت به مشتریان خود استفاده کنند.

در این مطلب به بررسی تفاوت خدمات این دو شرکت، تعداد دستگاه‌های خودپرداز و نیز تعداد کسب و کارهایی که هر کدام از این کارت‌ها را قبول می‌کنند و بسیاری از موارد دیگر خواهیم پرداخت.

تفاوت انواع کارت‌ها

کارت‌های بانکی صرف نظر از شرکت و بانک صادرکننده انواع مختلفی دارند. روش‌های پرداخت نهایی برای هر کدام از این کارت‌ها بسته به نوع آنها متفاوت است.

کردیت کارت چیست؟

کردیت کارت یا کارت اعتباری، نوعی کارت بانکی است که در آن حد اعتباری برای شما تعیین می‌شود. شما با استفاده از کارت اعتباری، در هر دورۀ پرداخت می‌توانید تا حد اعتبار خود خرید کنید. در پایان هر دورۀ، شما باید میزان استفاده از حد اعتبار را به بانک صادرکننده کارت اعتباری پرداخت کنید. در پایان هر دوره، در صورت تأخیر در پرداخت شما باید علاوه بر مبلغ استفاده از حد اعتبار به میزان مشخصی سود نیز به بانک صادر کنندۀ کارت پرداخت کنید.

دبیت کارت چیست؟

در دبیت کارت شما می‌توانید تنها از میزان پولی که در حساب شما وجود دارد استفاده کنید. این کارت‌ها معادل کارت‌های بانکی معمولی در ایران هستند. برخی از بانک‌های صادرکننده دبیت کارت به شما امکان پرداخت بیشتر از موجودی کارت را می‌دهند. در استفاده از این ویژگی کارت، شما باید علاوه بر مبلغ اصلی، به بانک صادرکنندۀ کارت مبلغی نیز به عنوان سود پرداخت کنید.

پری پید کارت چیست؟

کارت‌های پیش پرداخت یا Pre-paid نوعی کارت اعتباری هستند که شما باید آنها را قبل از استفاده شارژ کنید. این کارت‌ها بر خلاف دو نوع کارت قبلی متصل به حساب بانکی نیستند و معمولاً پس از استفاده از حد اعتبار، امکان شارژ مجدد آنها وجود ندارد.

ویزا کارت و مستر کارت دو انتخاب برتر

مستر کارت و مزایای استفاده از آن

مستر کارت در 210 کشور، بیش از 37 میلیون مؤسسه و یک میلیون دستگاه خودپرداز در جهان پذیرفته می‌شود. همچنین نرخ تبدیل ارز مستر کارت نسبت به سایر رقبا پایین‌تر است.

مزایای اصلی استفاده از مستر کارت به صورت زیر است:

  • سرویس ارائه کارت جدید به صورت اضطرارای کارت در صورت گم کردن یا دزدیده شدن کارت
  • بازگشت مابه‌التفاوت قیمت محصولات خریداری شده به کارت شما در صورت کاهش قیمت آنها در یک بازه 60 روزه
  • جلوگیری از استفاده غیر مجاز از کارت شما با استفاده از ویژگی امنیتی SecureCode

ویزا کارت و مزایای استفاده از آن

ویزا کارت در 200 کشور و 44 میلیون مؤسسه پذیرفته می‌شود. نرخ تبدیل ارز در ویزا کارت نسبت به مستر کارت بالاتر است.

مزایای استفاده از ویزا کارت به صورت زیر است:

  • ارائه کارت جدید در صورت گم کردن یا دزدیده شدن کارت
  • بازگشت مابه‌التفاوت قیمت محصولات خریداری شده به کارت شما در صورت کاهش قیمت آنها در یک بازه 30 روزه
  • ارائه پول نقد از طریق خودپرداز حتی با استفاده از کردیت کارت
  • استفاده از پروتکل امنیتی مخصوص ویزا کارت جهت سهولت استفاده و افزایش امنیت کارت

 

ویزا کارت و مستر کارت دو پیشرو در تبادلات مالی جهان

انواع کارت‌های ارائه شده توسط مستر کارت

کردیت کارت‌ها:

  • Standard Credit Card
  • World Credit Card
  • Gold Credit Card

دبیت کارت‌ها:

  • Standard Debit Card
  • World Debit Card

کارت‌های پیش پرداخت:

  • Standard Pre-paid Card

انواع کارت‌های ارائه شده توسط ویزا کارت

کردیت کارت‌ها:

  • Visa Classic
  • Visa Gold
  • Visa Platinum
  • Visa Signature
  • Visa Infinite

دبیت کارت‌ها:

  • Classic Visa Debit
  • Gold Visa Debit
  • Platinum Visa Debit
  • Signature Visa Debit

در سایت‌های ویزا کارت و مستر کارت می‌توانید لیستی از بانک‌هایی که از خدمات این شرکت‌ها جهت ارائه کارت بانکی به مشتریان خود استفاده می‌کنند را مشاهده کنید. شما نیز در صورتی که آزاد کار هستید یا صاحب شرکت هستید می‌توانید از خدمات مستر کارت و ویزا کارت جهت ارائه کارت بانکی استفاده کنید.

 

مستر کارت یکی از پر استفاده ترین کارت ها در سطح جهان

تاریخچه ویزا کارت و مستر کارت

برخلاف چیزی که تصور می‌شود، ویزا کارت و مستر کارت قدیمی ترین ارائه دهندگان کارت‌های بانکی نیستند. فردی که کارت‌های بانکی را ابداع کرد، جان بیگینز (John Biggins) مالک بانک بیگینز (Biggins’ Bank) بود. او در سال 1946 نخستین کارت بانکی را به مشتریان خود ارائه کرد. بانک بیگینز در ناحیه بروکلین شهر نیویورک فعالیت داشت و مشتریان این بانک، فقط می‌توانستند در همین ناحیه از کارت بانکی خود جهت پرداخت استفاده کنند.

12 سال پس از آن، یعنی در سال 1958، بانک آمریکا (Bank of America) همزمان با ارائه کارت بانکی خود یعنی BankAmericard ویزا کارت را نیز ارائه کرد. نکته جالبی که در مورد ویزا کارت وجود دارد این است که در ابتدا سقف پرداخت آن 300 دلار بود. امروزه با توجه به قیمت محصولات موجود در بازار، حتی تصور سقف پرداخت 300 دلاری برای کارت‌های بانکی غیرممکن است.

در سال 1966، یعنی 8 سال پس از عرضه ویزا کارت، گروهی از بانکداران آمریکایی مؤسسه Interbank Card Association را تأسیس کردند. اسم این مؤسسه در نهایت در سال 1979 به مستر کارت تغییر یافت.

در دهه 1980، ویزا یک شبکه دستگاه خود پرداز را راه اندازی کرد. این شبکه به مشتریان این بانک، امکان برداشت پول نقد در هر زمان از روز از طریق ویزا کارت را فراهم کرد. در همان دوره، مستر کارت نخستین کارت بانکی را در چین ارائه داد. این کارت‌ها، نخستین کارت‌های هولوگرام لیزری جهان بودند. در دهه 90 میلادی، مستر کارت با Europay International ادغام شد و در سال 2006 نیز سهام آن به صورت عمومی در بازار سهام نیویورک عرضه شد.

هر دو شرکت از زمان تأسیس تا امروز دچار تغییرات زیادی شده‌اند و با ارائه خدمات مختلف با توجه به پیشرفت تکنولوژی، انجام امور بانکی را برای مردم بسیار آسان کرده‌اند.

 

مستر کارت یکی از پذیرفته شده ترین موارد در جهت انجام موارد مالی در جهان است.

تفاوت‌های ویزا کارت و مستر کارت

خدماتی که بانک یا شرکت صادر کننده ویزا کارت یا مستر کارت ارائه می‌دهد، از تفاوت این دو کارت اهمیت بیشتری دارد. مزایای هر کارت، شامل تخفیف خرید و برگشت وجه، به بانک صادرکننده کارت بستگی دارد. به طور کلی، ویزا کارت و مستر کارت تنها نقش پردازش تراکنش‌ها را دارند و مزایای هر کارت، شامل ارائه تخفیف، دریافت امتیاز خرید و سایر موارد به شرکت یا بانک صادرکننده کارت بستگی دارد. از طرف دیگر هم ویزا کارت و هم مستر کارت در سطح بین المللی معتبر هستند و در هر نقطه از جهان امکان پرداخت با آنها وجود دارد.

ویزا کارت بهتر است یا مستر کارت؟

همانطور که در بالا گفتیم، مزایای این کارت‌ها شامل ارائه تخفیف خرید، برگشت وجه و سایر موارد بسته به بانک صادرکننده متفاوت است. پس نکته‌ای که در هنگام گرفتن ویزا کارت یا مستر کارت باید به آن توجه داشته باشید، بانک صادرکننده کارت است.

هنگام خرید کردیت کارت از شرکت cippoint، شما می‌توانید بانک صادر کننده کارت را از بین سه بانک بزرگ ترکیه یعنی زراعت بانک، واکیف بانک و ایش بانک انتخاب کنید.

سایر شرکت‌های ارائه دهنده کارت‌های بین‌‌المللی

علاوه بر ویزا کارت و مستر کارت، شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که کردیت کارت‌های بین المللی ارائه می‌دهند. در ادامه به صورت مختصر به بررسی دو شرکت دیگر ارائه دهنده کردیت کارت بین المللی می‌پردازیم.

Diners Club

این شرکت در سال 1950 تأسیس شد و نخستین کردیت کارت چند منظوره را به مشتریان خود ارائه داد. دارندگان این کارت با هر خرید امتیازاتی دریافت می‌‌کنند، آنها سپس می‌توانند از این امتیازات برای دریافت مزایای خاص مانند تخفیف‌های مختلف استفاده کنند.

American Express

نکته‌ای که کارت‌های American Express را از سایر کردیت کارت‌ها متمایز می‌کند مزایای خاص آن است. سایر شرکت‌های ارائه دهندۀ کردیت کارت این مزایا را ندارند اکثر افرادی که از این کارت استفاده می‌کنند مسئولان بالارده شرکت‌های بزرگ هستند.

نکته‌ای که در مورد این کارت‌ها باید به یاد داشته باشید این است که کارت‌هایی که Diners Club و American Express ارائه می‌کنند رایگان نیستند.

مستر کارت

سوالات متداول

تفاوت بین ویزا کارت و مستر کارت چیست؟

مهم‌ترین تفاوت این کارت‌ها مربوط به خود این شرکت‌ها نیست؛ بلکه این بانک‌های صادرکننده کارت‌ها هستند که پیشنهادات و تخفیف‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. تنها تفاوت‌هایی که مربوط به این شرکت‌ها هستند شامل تعداد کشورهایی که این کارت‌ها در آنها قابل استفاده‌اند، تعداد دستگاه‌های خودپرداز که این کارت‌ها را قبول می‌کنند و نرخ تبدیل ارز آنها می‌شود. این تفاوت‌های جزئی، تجربه استفاده کاربران از این کارت‌ها را چندان تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

ویزا کارت بهتر است یا مستر کارت؟

نیازهای شماست که تعیین می‌کند کدام کارت برای شما بهتر است! در صورتی که نمی‌خواهید به صورت مداوم به کشوری سفر کنید که فقط از یکی از این کارت‌ها پشتیبانی می‌کند، یا تعویض سریع کارت‌ها در شرایط بحرانی برای شما مهم نیست، دریافت ویزا کارت یا مستر کارت برای شما تفاوتی ندارد. هنگام دریافت ویزا کارت یا مستر کارت بهتر است به بانک صادرکننده کارت و مزایایی که به شما ارائه می‌دهند توجه کنید.

مستر کارت چیست؟

مستر کارت یک سرویس مالی بین المللی است که با همکاری با بانک‌ها و مؤسسه‌های صادرکننده کارت، خدمات بانکی را به صورت بین المللی به افراد ارائه می‌کند. به طور خلاصه، کار مستر کارت، تسهیل مبادلات بانکی بین المللی و اطمینان از انجام این مبادلات است. دفتر مرکزی مستر کارت در نیویورک قرار دارد و نیز شبکه‌ای عظیم از دستگاه‌های خودپرداز در کشورهای مختلف دارد.

ویزا کارت چیست؟

ویزا کارت نیز همانند مستر کارت یک سرویس بانکی بین المللی است که خدمات بانکی الکترونیک ارائه می‌دهد. ویزا کارت انواع کردیت کارت، دبیت کارت و کارت‌های پیش پرداخت ارائه می‌دهد. بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی مختلف مزایای مختلفی به مشتریان خود ارائه می‌کنند. دفتر مرکزی ویزا کارت در فاستر سیتی ایالت کالیفورنیا قرار دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آنچه در این صفحه می‌خوانید
سیم کارت ترکیه

اینترنت بدون فیلتر در ایران

کردیت کارت بانکی

حساب بانکی بین المللی و دائمی

دبیت کارت بانکی

بدون نیاز به اقامت و سپرده‌گذاری

ثبت شرکت در ترکیه

سرمایه‌گذاری و دریافت شهروندی

شارژ حساب بانکی

بیمه شده و تضمینی

سیمکارت انگلیس

با پیش شماره 0044

افتتاح حساب دلاری

بدون نیاز به اقامت